viernes, 7 de febrero de 2025

Teoria del Connectivisme

El connectivisme és una teoria de l'aprenentatge que s'adapta a l'era digital i destaca la importància de les xarxes i connexions.

Origen de la Teoria

La teoria del connectivisme és una teoria de l'aprenentatge desenvolupada específicament per a l'era digital. Va sorgir com a resposta a les limitacions de teories anteriors com el conductisme, el cognitivisme i el constructivisme, que no abastaven completament l'impacte de la tecnologia en l'aprenentatge. El connectivisme se centra en com les tecnologies digitals i les xarxes socials han transformat la manera en què adquirim coneixement i aprenem.

Principals Autors

George Siemens: És un dels fundadors de la teoria del connectivisme. En 2004, Siemens va publicar un article titulat "Connectivisme: una teoria de l'aprenentatge per a l'era digital", on va introduir els conceptes bàsics d'aquesta teoria. El seu treball ha estat fonamental en la promoció i desenvolupament del connectivisme com una teoria moderna de l'aprenentatge.

Stephen Downes: Juntament amb George Siemens, Downes ha estat un defensor clau del connectivisme. Ha contribuït significativament a la teoria a través dels seus escrits i conferències, emfatitzant la importància de les connexions i xarxes en el procés d'aprenentatge.

Característiques clau:

  • Diversitat d'opinions: L'aprenentatge i el coneixement sorgeixen de la varietat de perspectives i opinions. Quantes més opinions i punts de vista tinguem, major serà el nostre coneixement.
  • Connectar nodes d'informació: Aprendre consisteix a crear connexions entre diferents nodes o fonts d'informació. Aquestes connexions poden ser persones, llocs web, llibres, entre altres.
  • Coneixement en dispositius no humans: No tot el coneixement resideix en la ment humana; pot trobar-se en dispositius com a ordenadors, telèfons intel·ligents i altres tecnologies.
  • Capacitat per a augmentar el coneixement: És més important ser capaç d'aprendre i adquirir nou coneixement que simplement posseir informació. L'habilitat per a aprendre contínuament és crucial.
  • Mantenir i nodrir connexions: Per a facilitar un aprenentatge continu, és essencial alimentar i mantenir les nostres connexions. Això significa interactuar regularment amb les nostres fonts d'informació i mantenir-se actualitzat.
Aquest vídeo explica de manera clara i senzilla què és el constructivisme:


Aquesta teoria ens recorda que en un món interconnectat, l'aprenentatge és un procés continu i col·laboratiu que va més enllà de la simple acumulació de dades. La clau està a saber com connectar-se i aprofitar aquestes connexions per a créixer i desenvolupar-se.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Els inicis de la programació

Vivim en una època en la qual, amb l'auge de la intel·ligència artificial, que es troba en un moment d'evolució ràpida, s'està t...